Effektiv medlemskommunikasjon med Spoortz

1. sep. 2021

Daniel Hopen

Det er ofte stor trafikk med medlemmer som skal inn og ut av idrettslaget. I tillegg skal det tas høyde for en rekke familierelasjoner, med både dine, mine og våre barn. Foreldre bytter også jobb med jevne mellomrom, og da er det en kjent sak at medlemskontingenten sendes til en gammel, ugyldig e-postadresse.

Det er derfor ekstremt viktig at det er enkelt for klubben og medlemmet selv å endre e-postadressen, og at klubbens medlemssystem er koblet mot et godt og oversiktlig kommunikasjonsverktøy, slik at man slipper å dobbeltføre medlemmer for å kunne kommunisere med dem via et eksternt system.

Om din idrettsklubb benytter Spoortz-plattformen til effektiv medlemshåndtering har dere allerede tilgang til et kommunikasjonsverktøy som gjør det mulig å kommunisere med alle typer medlemmer! Det er enkelt å filtrere ut mottakere basert på lag, grupper, medlemstyper og roller. På den måten kan man kommunisere med både enkeltpersoner, hele grupper, eller klubben i sin helhet.

Men – visste du også at hver eneste utsendelse viser statistikk over antall leste e-poster, antall uåpnede, hvor mange som har havnet i søppelposten og hvor mange ugyldige e-poster klubben har i sitt medlemsregister?! Kanskje viktigst av alt – at verktøyet viser deg hvilke e-postadresser som er ugyldige. Dette gjør at du enkelt kan se hvilke medlemmer som bør kontaktes, slik at klubben kan endre e-postadressen i medlemsregisteret, eller at medlemmet selv endrer ved å logge inn i Spoortz-appen!

“Som fotballklubb med en stor medlemsmasse er det veldig bra at vi kan sende informasjon direkte ut til alle typer medlemmer. Det er veldig enkelt for våre partnere å nå medlemmene med sine tilbud”.

– Medlemsansvarlig, Lillestrøm SK

Forslag til mailutsendelser: Et forslag kan være utsendelse til alle medlemmer om at faktura for medlemskontingent eller treningsavgift snart sendes ut, og at de må logge inn i appen for å sjekke om e-postadressen er korrekt. Derfra kan de oppdatere sin kontaktinformasjon. Mailen bør også beskrive hvordan medlemmet logger inn i appen for første gang, og hva slags funksjonalitet som kommer medlemmet til gode – deriblant elektronisk medlemskort, og muligheten for å betale en eller flere regninger med kort eller Vipps. Andre forslag til mailutsendelse fra meldingssentralen kan være melding til trenere om at de må fremvise politiattest, eller mail til klubbens støttemedlemmer om hvilke medlemsfordeler de har hos klubbens samarbeidspartnere – for eksempel 10% på treningsutstyr hos lokal leverandør.

Skjermdump: Det er enkelt å velge mottakere basert på roller, ikke-aktive medlemstyper, lag og grupper.

Skjermdump: Klubben kan kommunisere med alle typer medlemmer!

Om din klubb har spørsmål angående Spoortz-plattformen eller effektiv klubbdrift, ring oss på 22 44 25 00 eller send mail til post@spoortz.no. Vi er en kompetansebedrift for idretten, og hjelper din klubb uansett om dere er kunder eller ikke!