Spoortz er et programvarehus for idretten som har utviklet, driftet og modernisert teknologi siden 2006. Denne serien med blogginnlegg er tuftet på en unik erfaring og kompetanse som Spoortz-konsulentene besitter, og vi kommer til å redegjøre for tips og tiltak som forhåpentligvis vil hjelpe din klubb med å effektivisere idrettshverdagen! Mer idrett – mindre admin.
I dette blogginnlegget skal vi vise hvordan du med enkle grep kan benytte “best practices” for å få en profesjonell og multifunksjonell hjemmeside som jobber FOR deg!
Det finnes mange grunner til å optimalisére hjemmesiden, uansett om du er i starten, midten eller slutten av en sesong. En god hjemmeside er både din klubbs utstillingsvindu og primære informasjonskanal, og må optimaliseres for begge deler. Ved å benytte grepene i dette innlegget kan hjemmesiden i tillegg bli klubbens rekrutteringskanal.
Dersom klubben din ikke har et nettsted enda, eller ikke har oppdatert den på lang tid, kan dette føles som en stor og kostbar jobb. Heldigvis finnes det gode, enkle, og ikke minst billige løsninger som gjør at publisering på hjemmesiden er både enkel og brukervennlig.
Spoortz tilbyr en moderne, mobiltilpasset og brukervennlig hjemmeside, som gjør det enkelt for klubben å bygge opp en profesjonell og multifunksjonell informasjonskanal. Om klubben din ønsker bistand fra Spoortz-konsulentene, eller er interessert i å høre mer om våre hjemmesider – ta kontakt her.
Tips og tiltak utarbeidet av Spoortz-konsulentene.
1. Få hjemmesiden til å jobbe FOR deg!
Et godt IT-verktøy bør gjøre dine vanlige oppgaver enklere, og tillate deg å jobbe mer effektivt. Følgende punkter beskriver tips og tiltak idrettslaget bør strekke seg etter for at websiden jobber for deg og idrettslaget.
1.1 GJØR HJEMMESIDEN TIL EN REKRUTTERINGSKANAL MED ONLINE INNMELDINGSSKJEMA OG BETALING.
Ved å ha innmelding via hjemmesiden kuttes antall telefoner og mailer drastisk. Foreldre kan i løpet av få minutter registrere og betale for sine barns medlemskap. Medlemsregisteret blir i tillegg automatisk oppdatert, og man behøver ikke purre på betaling. I stedet for at klubben mottar informasjon om medlemmet på mail, og må logge inn i systemet for å legge inn medlemmet manuelt, for deretter å sende ut faktura – gjør medlemmet/den foresatte dette selv via innmeldingsskjemaet. På den måten tar man “tre fluer i en smekk”!
Se eksempel på et innmeldingsskjema ved å trykke her.
1.2 MEDLEMSPORTAL.
Bruk systemer som tillater både registrering og innlogging til en medlemsportal på hjemmesiden eller app, hvor medlemmer kan endre sin personlige informasjon og utføre betalinger. Dette vil føre til at medlemmene i større grad tar seg av vedlikehold av medlemsregisteret, som igjen fører til mindre jobb for frivillige i idrettslaget.
Bonus: Hjemmesiden er også koblet mot Spoortz-appen! Det betyr at når et medlem logger inn i appen for å melde seg på treninger, chatte med sitt lag, betale sine regninger med kort/Vipps, eller annet, så vil medlemmet også se klubbens nyheter i en egen “Facebook-vegg” i appen. Dette gjør også at administrator eller journalist enkelt kan publisere nyheter direkte fra Spoortz-appen!
Medlemmene i Spoortz har muligheten til å logge inn både via klubbens hjemmeside og i Spoortz-appen. Vi anbefaler å bruke appen da trenere, utøvere og foresatte har all nødvendig funksjonalitet her. Fra Spoortz-appen kan du blant annet melde deg på treninger, registrere treningsfremmøte, chatte per lag/gruppe og per aktivitet. I tillegg får du også elektronisk medlemskort, du kan endre personalia, koble husstand, få oversikt over sponsorer og betale dine regninger med kort eller Vipps!
1.3 KALENDER OG ARRANGEMENTER.
På klubbens hjemmeside bør det være mulig for medlemmene å få en totaloversikt over alle aktiviteter som skjer i klubben, fordelt på lag og lokasjoner. Man bør også ha en egen oversikt som viser kommende arrangementer, med påmelding. For å unngå å bruke masse tid og energi (og hodepiner) på å purre opp betaling til et arrangement, bruk løsninger som gir mulighet til å ta påmelding og forhåndsbetaling samtidig – gjerne kort eller Vipps.
Da sikrer man nødvendig likviditet til å gjennomføre arrangementet på en god måte, og man sparer frivillige ressurspersoner i idrettslaget for masse tid og arbeid.
Bonus: Med Spoortz får man både aktivitetskalender og med mulighet for påmelding og betaling, i tillegg til at det er koblet med medlemsregisteret. Dette gjør at man blant annet kan lukke arrangementer for medlemmer og skille på pris for medlemmer og ikke-medlemmer. Det er valgfritt om et arrangement skal kobles mot klubbens medlemsregister. Eksempelvis er det vanlig at turnpartier kobles mot medlemsregisteret, mens en fotballskole ikke kobles. Arrangementsverktøyet leveres av Deltager.no.
2. Sørg for at relevant informasjon er lett tilgjengelig.
Spør deg selv og alle andre kontaktpersoner i idrettslaget hvilke spørsmål som er gjengangere over e-post og telefon. Som oftest dreier det seg om treningstider- og steder, kampdatoer, priser og kontaktinformasjon. Svarene på disse spørsmålene bør være svært lett tilgjengelig.
I følge flere undersøkelser gjort av både mediebyråer og statistikere, har man mellom 15 og 59 sekunder på å fange oppmerksomheten til leseren. Det er ikke mye!
2.1 INFORMASJON SOM BØR PRIORITERES.
Innholdssider som besvarer gjengangsspørsmålene bør struktureres i menyen på den måten at det er så enkelt så mulig å finne frem. Etter å ha snakket med svært mange idrettslag, og ikke minst medlemmer, kan vi på generelt grunnlag si at følgende punkter bør være lett tilgjengelig:
– Priser på medlemskontingent og treningsavgifter.
– Kontaktpersoner- og info, på styrenivå og lagsnivå.
– Treningstider- og steder.
– Kampoppsett.
– Oversikt over arrangementer og påmeldingsinformasjon.
– Dugnadstider- og betingelser ( f.eks. hvor ofte man pliktes til å delta).
– Utleie av fasiliteter (klubbhus, baner, haller osv.).
2.2 VIS INFORMASJONEN FREM PÅ EN LOGISK MÅTE.
Ofte er den besøkende på hjemmesiden en foresatt som skal melde inn sitt barn, eller et medlem som for eksempel ønsker å melde seg på et arrangement. Hva er det første de ser når de kommer til hjemmesiden? Hvor enkelt er det for dem å finne det de trenger?
Spør gjerne en bekjent eller en kollega om å gjennomføre spesifikke handlinger på hjemmesiden som imiterer bruken til en typisk besøkende. Hvordan opplever de hjemmesiden fra et typisk brukerperspektiv? Hva kan gjøres enklere?
Tips: Informasjonen struktureres gjerne i menyen oppe til høyre på hjemmesiden. Et tips er å også bruke knapper for den viktigste informasjonen. Dette kan for eksempel være et innmeldingsskjema, påmelding til et arrangement, kontakt oss, aktivitetskalender, eller annen viktig informasjon. Se blant annet Oppegård IL.
2.3 FAQ (OFTE STILTE SPØRSMÅL).
FAQ er en forkortelse av Frequently Asked Questions (som betyr “ofte stilte spørsmål”), og er blitt standard på veldig mange nettsider. Dette er en rask, lavterskel måte for en bruker å finne svar på det han eller hun lurer på.
Dette bør rett og slett være en samling av de nevnte gjengangsspørsmålene og korte, konsise svar på disse, og/eller lenker til steder på hjemmesiden der disse besvares. Eksempel:
Spørsmål: “Hvordan kan jeg melde barnet mitt på årets klubbarrangement?”
Svar: Dette gjøres via påmeldingslink som man finner på hjemmesiden vår. Se i aktivitetsoversikten til høyre, eller knapp i høyre i marg på hjemmesiden.
Opprett et menypunkt som for eksempel heter “Ofte stilte spørsmål” og skriv ned spørsmål og svar under hverandre, i en hensiktsmessig rekkefølge.
3. Utseende.
En hjemmeside skal først og fremst være et funksjonelt verktøy som jobber for administrasjonen og medlemmene. Den bør være brukervennlig slik at publiseringen går raskt (mer idrett – mindre admin), og den bør være enkel å navigere i for medlemmene – spesielt foreldre fanget i tidsklemma.
Det betyr ikke at det ikke kan se bra ut!
Faktisk henger de to sammen: en estetisk tiltalende nettside, der informasjonen er godt strukturert, senker barrieren for besøkende til å bruke tid på nettsiden. Dette fører til færre henvendelser, fordi de besøkende finner informasjonen de ellers ville ringt og spurt om.
3.1 INNHOLDSUTFORMING: BRUK “WHITESPACE”.
Spesielt dersom dere har mye innhold å vise frem er det viktig å gjøre det enkelt og smertefritt å fordøye. Det desidert viktigste elementet for dette som vi ser mange gjør feil på er:
“WHITESPACE” (TOMROM, AVSNITT, LINJESKIFT).
Whitespace er betegnelsen på alt ‘tomrommet’ som omgir innholdselementene. For å forstå hva vi mener kan du bare kikke rundt på dette blogginnlegget.
Du legger fort merke til at det er generøst med tomrom. Dette er for å gjøre det enkelt å fokusere på innholdet, og for å gjøre det enkelt å komme tilbake til teksten om man tar seg en tenkepause.
Andre tips for innholdsproduksjon:
– Fatt deg i korthet der du kan.
– Bruk avsnitt hyppig i lengre tekst-innhold (hint, hint: tomrom).
– Begrens lengre tekst-innhold på forsider – link heller til andre sider med utfyllende informasjon. For eksempel knapp som heter “Kontakt oss”, med link til en egen informasjonsside med kontaktinformasjon.
3.2 ANSKAFF HØYKVALITETSBILDER AV LAG, UTØVERE, BANER & ANLEGG, KLUBBHUS ETC.
Dersom du ikke har utstyr eller foto-kunnskap, henvend deg til andre ressurserpersoner i klubben – det kan fort hende dere har noen hobbyfotografer som gjerne bidrar med gode bilder.
Gjør deg gjerne flid og benytt deg av bilderedigeringsprogrammer for å klippe til bildene, eller endre størrelse. Bruk f.eks. Photoshop eller gratisproduktet pixlr.com (som er en gratis miniversjon av photoshop). Søk på Google for brukerveiledninger for disse.
Bilder kan lastes opp i modulen “Bildegalleri”. Da vises bildet/bildene øverst på hjemmesiden, slik som hos Geilo IL.
Tips: Bilder kan også redigeres ved bildeopplasting på hjemmesiden. Vi har nemlig integrert et funksjonsrikt redigeringsprogram i Spoortz-plattformen.
3.3 SETT FARGER I HENHOLD TIL KLUBBLOGOEN FOR Å FREMME KLUBBENS IDENTITET.
Det er viktig at hjemmesiden er en forlengelse av klubbens farger og identitet. Dette er tross alt klubbens utstillingsvindu og ansikt utad.
De fleste gode publiseringsløsninger (nettsideleverandører) gir muligheter for å definere farger på forskjellige deler av siden. Da kan man som oftest angi fargekoder. Dersom du ikke vet fargekodene til deres klubblogo, kan du enkelt finne ut av dette ved å ta i bruk online tjenester på nettet, eller enda bedre – ta kontakt med oss slik at våre Spoortz-konsulenter kan gi deg riktige fargekoder!
3.4 BENYTT DEG AV WIDGETS (FERDIGLAGDE MODULER).
De aller fleste publiseringsverktøy på nett har en knapp i teksteditoren for å legge inn ren HTML-kode. Dermed kan man legge til funksjoner fra andre nettsteder direkte inn på sin egen hjemmeside.
Disse funksjonene, slik som Twitter, Instagram, Google-kalendere, YouTube-videoer og annet, har ofte en dele-knapp som heter “innbygg” eller “embed” på engelsk. Da kopierer man HTML-koden som dukker opp, og limer inn koden i teksteditoren.
Spoortz-konsulentene har allerede lagt inn live-visning av både klubbens Facebook side og Grasrotandelen på hjemmesiden. Publisering av widgets krever en noe høyere teknisk kompetanse, så her må du gjerne ta kontakt med oss slik at våre Spoortz-konsulenter kan hjelpe deg!
3.5 SPONSORER.
Sponsorene bør være så synlige som mulig på hjemmesiden! Har klubben din hjemmeside hos Spoortz så vil sponsorene vises øverst i høyre marg. Her kan man kategorisere sponsorene i tre forskjellige kategorier, med selvdefinerte navn (f eks Gullsponsor, sølvsponsor og samarbeidspartnere), og man kan velge om sponsorene skal vises statisk under hverandre eller rullere. Dette er viktig for at klubbens sponsorer og samarbeidspartnere skal bli fornøyde!
Tips: Sponsorene vises også for medlemmene i Spoortz-appen. Husk også å legge inn et setning om hvilke medlemsfordeler som gjelder – eksempelvis 10% på treningsutstyr på Intersport. Da vil medlemmene se sine fordeler i appen, og kan reise til leverandøren, vise sitt elektroniske medlemskort, og få rabatter i henhold til klubbens/medlemmets avtale. Dette er et viktig argument som klubben bør fremme i en pågående avtaleinngåelse med en sponsor!
4. Pass på at klubbens hjemmeside er responsiv.
At en nettside er responsiv betyr at den endrer og optimaliserer seg for skjermen den blir vist på – uansett om det er PC, nettbrett eller mobiltelefon.
Her gjelder et enkelt og kortfattet tips: Velg en leverandør som leverer en responsiv hjemmeside! Er du usikker på om nettsiden deres er responsiv, sjekk ved å trykke her. Har klubben din allerede hjemmeside hos oss, kan vi forsikre deg om at hjemmesiden er 100% responsiv.
Spør oss om hjelp!
Vi er en kompetansebedrift som er her for å hjelpe din klubb – uavhengig om dere er kunder av oss eller ikke! Ta kontakt med oss på [email protected] eller telefon 22 44 25 00 slik at våre Spoortz-konsulenter kan hjelpe deg.